Jak se dělá virál

6. března 2020

Slovem VIRÁL označujeme video, které se samo šíří internetem a nabaluje další a další diváky. My jsme takové video vypustili do vod českého internetu 8. července 2019. Jen tak mimochodem.

ilustrační obrázek

Šlo o video z dílny Open Future Learning, na které jsme narazili na FB zdi vzdělávací agentury Tudytam (doporučujeme).

Video nám přišlo moc fajn. Mělo jednu chybu. Bylo anglicky. Mluvená angličtina je pro mnohé překážkou, kterou jsme chtěli odstranit. Pomohl nám s tím Honza Kostera (znovu díky), náš kamarád a bývalý člen rady Nadačního fondu Dobrodění. Během dvou dnů video česky otitulkoval a tím mu otevřel cestu na český internet.

Steven a jeho asistentka nám ve videu odhalují mnohé absurdity běžného dne, které zažívají lidé s mentálním postižením i jejich asistenti. Spot ukazuje, jak vypadá správná asistence, ale nastavuje také zrcadlo veřejnosti. Ačkoliv byli všichni okolo Stevena velmi milí, i přes dobrou vůli sekali jednu chybu za druhou. Všichni známe z běžné praxe. Lidé zkrátka neví, jak správně reagovat, i když by rádi postupovali dobře.

A teď s pravdou ven. Vůbec jsme netušili, co videm spustíme a výjimečně tato mise nebyla ani součástí strategického plánu. :-) Zkrátka někdy i spontánní a neplánovaná akce může mít větší dopad než perfektně naplánovaná kampaň.

Do dnešního dne (6. 3. 2020) má spot dosah 163 666 osob. Video bylo spuštěno 76 198x, posbíralo 4 327 reakcí (lajků, srdíček atp.) a bylo k němu napsáno 241 komentářů. Sdílelo se víc než tisíckrát (1 080). Nejvíce zhlédnutí mělo díky sdílení na FB profilech Proti projevům nenávisti, Nadace Krása pomoci či Café na půl cesty. Rozšířilo se také na Slovensko, například díky sdílení na FB profilu Downov syndróm. Skokově se zvýšil počet lidí, kteří začali sledovat náš profil. Za běžný půlrok nám v první půlce roku 2019 přibylo 40 fanoušků, za druhý půlrok po zveřejnění videa to bylo 120 fanoušků. Facebook po nás chtěl nejednou vyšší míru zabezpečení účtu, protože jsme se stali profilem s větším vlivem.

**A co jsme si odnesli za poučení, kdybychom chtěli vypustit další virál? **

1.) Musíte mít trochu štěstí. Ale štěstí přeje připraveným. :-)

2.) Video má mnohem větší dosah a rychleji se šíří, pokud ho umístíte přímo na FB, nikoliv jen přesdílíte z Youtube či odjinud. Na Youtube jsme ho umístili také, ale později, aby pro nás bylo snadno dohledatelné. Zároveň se sdílením z FB propaguje váš FB profil.

3.) Pomůže zveřejnit video na FB v první půlce týdne – to jsme nevěděli, ale trefili jsme se.

4.) Videu pomáhá určitý vtip a nadhled – zkrátka lidi baví.

5.) Ze začátku jsme videu pomohli tím, že jsme odkaz na náš FB příspěvek poslali s prosbou o sdílení několika tematicky podobně zaměřeným profilům. Takto se video dostalo rychleji mezi odbornou veřejnost. Později se ale rozeběhlo i mezi laickou veřejnost a šířilo se samo jak zběsilé.

6.) K šíření dochází ve vlnách, po první vlně chytne sdílení druhý, třetí a někdy i čtvrtý dech. Čekáme na pátý.

7.) Celá tahle akce nás nestála ani korunu (trochu času ano). Můžete však svůj příspěvek podpořit placenou propagací. Dobře nastavte komu se má zobrazovat.

8.) Zvažte, co chcete sdílet. Zda to má hodnotu, smysl a cíl. Čeho tím chcete dosáhnou.

Vizí domova bez zámku je:** Chceme dokázat, že lidé s mentálním postižením mohou žít běžným životem.** Toto video nám rozhodně pomohlo v šíření téhle jednoduché myšlenky mezi veřejnost.

Sdílet na Facebooku